Hebben W&S bureaus waarde?

Door Bas van de Haterd op 25-02-2009 11:37.

tanja-in-gesprek-492x737Vandaag ontving ik een persbericht met de kop: ‘WERVING EN SELECTIEBUREAUS HEBBEN TOEGEVOEGDE WAARDE’

Alleen de kop doet al vermoeden dat het dus niet zo is, want waarom zou je het anders zo brengen. Het onderzoek is uitgevoerd door de AOWS (de branchevereniging van W&S bureaus) en de Telegraaf. Voor de goede orde, de OAWS heeft als branchevereniging nog geen 40 leden, van de ruim 2.200 bureaus die men schat dat er in Nederland zijn. Iets dat misschien ook wel een teken aan de wand is over deze markt.

Het onderzoek is uitgevoerd onder ongeveer 600 mensen die werk zoeken of werkzoekend zijn geweest. Waar deze mensen vandaan zijn gekomen is niet bekend, maar of het helemaal a-select is geweest durf ik te betwijfelen. Het persbericht stelt namelijk o.a. het volgende:

Het positieve imago van Werving & Selectiebureaus heeft zijn uitwerking op de uitgezette vacatures. 48 % van de kandidaten vindt dat Werving & Selectiebureaus vacatures uitzetten van goede werkgevers. Werving & Selectiebureaus spelen een grote rol binnen het sollicitatieproces van mensen met een HBO/WO diploma: één op de drie schrijft zich in bij een Werving & Selectiebureau.

En dat staat toch regelijk haaks op een eerder onderzoek van Intelligence Group.

Slechts 22% van de ondervraagden is positief over bemiddeling door werving- en selectiebureaus. Ruim driekwart van de respondenten geeft aan liever direct bij een werkgever te solliciteren dan via een werving- en selectiebureau. Voor 5% vormt een werving- en selectiebureau zelfs een dusdanige drempel dat men besluit om helemaal niet te gaan solliciteren, ook al is de functie interessant. Bijna de helft van de werkzoekenden zal proberen om het bureau te passeren en rechtstreeks bij de opdrachtgever gaan solliciteren.

Beide onderzoeken lijken elkaar dus heel sterk tegen te spreken. Ik denk dat het volledig steekproef afhankelijk is. Mensen die veel in contact zijn geweest met goede bureaus zullen dit als prettig ervaren en derhalve een positief beeld hebben. Er zit echter heel erg veel kaf onder het koren en de algemene mening over bureaus die je in de markt hoort is toch verre van positief. De branche zal eerst zelf schoon schip moeten maken en moeten professionaliseren, wat de voorzitter van de OAWS al aangeeft. Te beginnen misschien met het opnemen van de telefoon?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


366 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën