In het kader van de nieuwe organisatievormen heb ik recent Erwin Blom geïnterviewd. Erwin was tot vorig jaar verantwoordelijk voor alle nieuwe media bij de VPRO en heeft per 1 januari 2008 samen met zijn evenknieën van de VARA en TROS the crowds opgericht. The crowds is wat je noemt een netwerk bedrijf, een kleine kern met een groep van specialisten om zich heen.


The crowds heeft een eigen structuur. In het begin hadden ze geen kantoor, maar in de loop van de tijd kwam er bij enkele van de partners toch behoefte aan een locatie. Iedereen heeft daar echter zijn eigen manier van werken in, waardoor er nu wel een kantoor is waar 2 van de partners veel zitten, maar Erwin zelf is bijvoorbeeld het ultieme voorbeeld van de digitale werknomade. Hij werkt overal en nergens.

Nieuwe media maken dit mede mogelijk. Door een platform als Yammer (een soort intern twitter, afgeschermd voor de buitenwereld) is de digitale koffiemachine, waar informatie en inspiratie met elkaar word gedeeld. Via bijvoorbeeld Basecamp wordt projectmanagement digitaal ondersteund.

Om in een netwerk organisatie samen te werken is het belangrijk om een goed virtueel kantoor te maken, dat door allen ook gebruikt wordt. Dat wil niet zeggen dat fysiek contact niet belangrijk is of geheel weg kan vallen.

Vooral grotere bedrijven kunnen heel veel profijt trekken van sociale media intern inzetten.

Tevens voorziet Erwin steeds meer kleinere bedrijven ontstaan die in netwerken gaan samenwerken, waarbij Virgin als ultiem voorbeeld van een mega netwerkorganisatie, met meer dan 50.000 medewerkers, wordt aangehaald.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


557 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën