lampPR bureau Edelman heeft een whitepaper (PDF) uitgegeven met 5 digitale trends om in de gaten te houden. Hoewel dit gaat om marketing en PR trends, of beter eigenlijk, consumententrends, zal ik proberen hier een vertaling te geven voor de arbeidsmarkt:

De vijf trends zijn:

Satisfaction Guaranteed
Customer care and PR are blending as consumers use social media to demand service
Media Reforestation
The media is in a constant state of reinvention as it transitions from atoms to bits
Less is the New More
Overload takes its toll. Gorging on media is out. Selective ignorance and friends as filters are in
Corporate All -Stars
Workers flock to social media to build their personal brands, yet offer employers an effective and credible way to market in the downturn
The Power of Pull
Where push once ruled, it’s now equally important to create digital content that people discover through search

De eerste trend: PR en social media gaan hand-in-hand. Voor een recruiter van groot belang, want meer en meer zal er dus ook publiek gesproken worden over het bedrijf als werkgever. Hoewel negatief spreken over een ex-werkgever in Nederland veelal ‘not done’ is, wordt het (terecht) steeds normaler. Waarom mag je wel een slechte ervaring delen over een product en niet over een ex-werkgever? Het managen van dit soort ‘bad PR’ zal tot de kerntaken van recruitment gaan horen. Er zijn al allerlei tools beschikbaar om te kijken waar men over je schrijft, maar het is nog nauwelijks doorgedrongen bij grote bedrijven dat dit een essentieel onderdeel is van employer branding.

De tweede trend: meer en meer gebeurt online. Dat is niets nieuws en die trend zal zichzelf door blijven zetten. Waarbij een goede online / offline strategie natuurlijk nooit weg is. Maar vergeet niet, zoals het rapport ook zegt: er groeit nu een hele generatie op die nooit een 0800 informatienummer zal bellen. Vertaald naar arbeidsmarktcommunicatie: er groeit nu een groep mensen op die niet anders weten dan dat je solliciteert via e-mail.

De derde trend, less is more, is niet zomaar een ‘catch frase’. Het gaat hier om het selectief negeren van informatieboodschappen en het aanscahffen van eenvoudigeren producten. Om aan te geven dat dit niet zomaar een holle trend is: de iPod verkoopt fantastisch, mede door zijn door eenvoudige interface (play, stop, forward, terug, volume). Geen gekke dingen erop, geen 300 extra opties. Hetzelfde geldt voor de Flip video camera, waarvan er in een jaar tijd 1,5 miljoen verkocht zijn.

We leven in een wereld van de informatie overload. Er wordt teveel geschreven en gepubliceerd, op weblogs als deze. Selectieve filters zijn nodig. Zoals Timothy Ferris in zijn boek the 4 hour workweek schrijft: als nieuws zo belangrijk is vindt het me wel. Je ziet ook steeds meer dat vrienden en vertrouwelingen worden ingezet als filters.

Steeds meer journalisten vragen mij of ik nog iemand ken die diepgaande kennis heeft van een bepaald onderwerp. Maar ook ben ik al regelmatig gebeld om een referentie te geven over een ORGANISATIE die ik zou kennen. En daar zit de arbeidsmarkt impact. Het opvragen van referenties bij oud medewerkers of relaties van de organisatie wordt steeds normaler.

Tot slot heeft deze trend van less is more een impact op het aantal relaties dat we in sociale netwerken gaan hebben. defrienden is door een aantal trendwatchers al aangemerkt als de trend van 2009 en ik geloof dat de kwaliteit van relaties steeds belangrijker gaat worden boven de kwantiteit. Ik zie het ook in mijn omgeving dat ik steeds meer diepe relaties aan ga op zakelijk gebied en niet meer actief streef naar het kwantitatief uitbreiden van mijn netwerk.

De vierde trend zijn corporate all stars, mensen die ‘voor je merk staan’. Personal brands die je bedrijf een persoonlijk gezicht geven. Het vertrouwen in organisaties daalt al jaren, blijkt uit andere onderzoeken van Edelman. Het vertrouwen in mensen groeit daarentegen. Mensen willen graag werken voor mensen die ze vertrouwen en waar ze van denken iets te kunnen leren. Het hebben van ‘personal brands’ in je organisatie is dus van groot belang op de arbeidsmarkt.

De laatste trend is pull in plaats van push. Zorg dat je gevonden wordt. Google is god. Zorg dus voor goede vindbaarheid van je vacatures, maar ook voor een sterk employer brand. Zorg dat mensen je vinden, kennen en voor je bedrijf willen werken. Stop meer geld in het opbouwen van je naam als werkgever dan in het direct werven van medewerkers.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


887 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën