Spiegeltjes en kraaltjes.

Door Jeroen Bergen op 20-02-2009 14:29.

for-sale-signsVan het weekend kreeg ik een huis aan huis verspreide folder van een makelaar. Op zich niets vreemds en meestal wordt dat bij ons thuis niet gelezen maar deze folder ging mee als toilet literatuur en kreeg zodoende de aandacht die de afzender er eigenlijk voor in gedachte had.

Omdat ik, vanuit mijn vak als HRM Consultant graag kijk naar andere markten en de marketing communicatie middelen die ze gebruiken, was ik extra geïnteresseerd. Met name de huizenmarkt en de partijen die er actief zijn hebben mijn aandacht. Juist omdat er zo veel parallellen te trekken zijn en het beide marktgerichte, competitieve en snel veranderende markten zijn. 

Zowel de arbeidsmarkt als de huizenmarkt hebben te maken met veel vraag en veel aanbod. Ze zijn beide behoorlijk conjectuur gevoelig. Er zijn veel bemiddelaars en veel mogelijkheden voor tijdelijke oplossingen als er een probleem dreigt op een van de markten (huur, uitzending, enz).

De bemiddelaars werken hoofdzakelijk met een fee-constructie gebaseerd op het no cure no pay principe. Tenslotte krijgt een makelaar pas betaald als hij een huis heeft verkocht en een arbeidsintermediair over het algemeen pas bij een succesvolle bemiddeling.

Beide zijn tegenwoordig vrije beroepen en beide werkvelden worden omgeven door wet en regelgeving. Daarnaast zijn er zeer veel marketing overeenkomsten. De ladderadvertenties in de krant, de vacatures of de te koop staande huizen in het raam, de gespecialiseerde sites waar vraag en aanbod bij elkaar komen, het bord in de tuin dat je huis te koop is, de personeel werving op de bestelbus van het bedrijf en de alerts waarbij je als eerste de nieuwste huizen of vacatures toe gemaild krijgt. Ik begrijp dat je tegenwoordig zelfs huurintercedente, house hunters en banenmakelaars hebt!

Met dit in het achterhoofd grijp ik terug naar de folder van de makelaar. Het was niet de doorsnee folder met daarin een opsomming van vele huize in diverse buurten en in verschillende prijscategorieën, het betrof hier een huis in een buurt; “mijn buurt”!

De tekst vermeldt dat er in de buurt, “mijn” buurt, een huis te koop is. Omdat ik als bewoner van die buurt natuurlijk invloed wil hebben op wie er in “mijn” buurt komt wonen, krijg ik, uiteraard samen met nog 500 huishoudens in de buurt het recht als eerste op de hoogte te worden gesteld. Als het huis mij niet past dan kan ik als eerste mijn vrienden vertellen dat er in “mijn” buurt een huis te koop staat. Iedereen die ik ken wil tenslotte in “mijn” buurt wonen. Je proeft wellicht mijn scepsis.

Maar het gevoel dat ik mogelijk invloed kan uitoefenen op de instroom in mijn buurt is op een bepaalde manier een erg aantrekkelijk gedachte. Deze potentiële invloed leidt er wellicht toe dat ik daadwerkelijk vrienden of bekenden ga informeren. En als ik dat daadwerkelijk ga doen dan werkt dit concept dus en is er binnen een reeds bekend en beproefd concept een nieuw ingrediënt toegevoegd, namelijk invloed. En dat lijkt wel een beetje op web 2.0 maar dan in old economy style.

Echt interessant wordt het als we gaan bepalen of deze wervingsvariant ook toe te passen is op de arbeidsmarkt!

Teleurgesteld kom ik tot de ontdekking dat we deze variant in werving en selectieland reeds lang kennen, als member get member of net werving. Een beproefde en goed werkende methode waarbij je aan je medewerkers vraagt kennissen en vrienden voor te stellen op openstaande posities. Medewerkers doen dit omdat ze graag een goed ambassadeur willen zijn voor hun organisatie en omdat ze graag invloed willen hebben op de instroom in hun organisatie. Vaak wordt dit beloond met middelmatige incentives van het niveau spiegeltjes en kraaltjes. Meestal is het de medewerkers daar helemaal niet om te doen, het gaat om het gevoel van trots, behoud van cultuur en het gevoel van invloed!

Ineens bekruipt me het gevoel dat ik niet de enige ben die naar andere maar toch vergelijkbare markten kijkt, ergens heeft er een makelaar erg goed naar onze markt gekeken.

Over de Auteur

Jeroen Bergen Na het mijn studies Personeel & Arbeid en Personeel wetenschappen heb ik reeds in 1998 gewerkt voor een vacaturesite voor ICT professionals. Vervolgens ben ik in 2000 bij Primatch begonnen als HRM consultant. Sinds 2005 ben ik partner binnen Primatch. Ik heb een grote interesse in het functioneel gebruik van nieuwe media en de toepasbaarheid voor het HRM werkveld. Ik ben er van overtuigd dat op dit vlak nog veel te winnen valt. Via Rectec zal ik jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen en ontwikkeling op de arbeidsmarkt, het P&O werkveld, arbeidsmarktcommunicatie en andere zaken, waar ik me druk over maak, me verbaas, erger, of enthousiast van kan worden.


1.200 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën