ochtendspitsfile425In het kader van de scenario’s die mogelijk ontstaan door de vergrijzing vandaag het eerste item: de oplossing van het fileprobleem. Vaak is gezegd dat dit niet zomaar opgelost zou worden, maar ik geloof dat we over 5 naar nog maar zeer beperkt files zullen hebben.

We moeten hierbij een paar dingen goed in ons achterhoofd houden. Het eerste is dat files exponentieel toe- en afnemen. Elke extra auto geeft onevenredig veel meer file en elke auto minder geeft een onevenredige verkleining van de file, zo blijkt in de praktijk. Files zijn niet rationeel, zoals de meeste mensen zouden willen denken. In de praktijk zie je dat als tijdens een vakantie ongeveer 10% tot 15% van Nederland niet werkt, er bijna geen files meer staan. Vanuit deze optiek is het file probleem dus relatief snel opgelost.

Immers, zoals we in een eerste stuk hebben gezien, het aantal werkende mensen krimpt de komende 6 jaar (tot 2015) met ruim 4%. De vijf jaar daarop met ruim 7% wat dus inhoud dat uiterlijk 2020 we geen files meer hebben als er niets anders zou gebeuren.

Echter gebeuren er nog andere zaken. Ten eerste komen de komende paar jaar een aantal wegen klaar. De A2 wordt flink verbreed en daarmee wordt ook een deel van het fileprobleem opgelost en zo zijn er nog een aantal wegen waar de laatste jaren extra files stonden vanwege de werkzaamheden.

Ook zie je dat de crisis een zuiverende werking heeft. In januari is het erg koud en vooral glad geweest, maar relatief is de filedruk iets afgenomen. Dat komt waarschijnlijk door de afname van het vrachtverkeer dankzij de crisis. Het vrachtverkeer is, direct, maar vooral ook indirect, één van de grootste file-veroorzakers die er is. Dit komt namelijk voor een groot deel omdat mensen niet tussen vrachtwagens willen rijden en dus onnodig op de middelste of linkerbaan zitten. Daardoor wordt een groot deel van het beschikbare asfalt niet gebruikt. Tevens zijn ongevallen met vrachtwagens natuurlijk een extra file-veroorzaker.

Door de crisis zullen vele transportbedrijven, die het toch al moeilijk hadden, omvallen. En dat heeft een zuiverende werking ook voor het file probleem. Minder bedrijven betekend namelijk minder noodzaak tot leegrijden (straks zijn er dus minder spelers voor dezelfde goederen, dus betere bezettingsgraad) wat minder vrachtverkeer op de weg inhoud.

Nog een andere invloed is de opkomst van telewerken. De afgelopen jaren heeft dit langzaam aan terrein gewonnen en in 2008 hebben we een behoorlijke doorbraak gezien. Eén of meerdere dagen thuiswerken is heel normaal geworden en ik geloof niet dat dat door minder files straks zal afnemen. De productiviteit is hoger bij telewerkers en de wens van mensen om thuis te werken (vanwege kinderen bijvoorbeeld) is er ook. Hierdoor neemt de behoefte tot reizen ook iets af.

Is het dan allemaal hosanna? Nee, er zal waarschijnlijk ook juist weer meer gereisd worden. Bedrijven centraliseren een aantal diensten vaak toch op één plek, bijvoorbeeld HR. Daardoor zal zo’n persoon regelmatig door het hele land moeten reizen, in plaats van dat vroeger op elke vestiging iemand van HR zat. Dit levert weer meer kilometers in de auto op.

Tevens zal er minder gebruik gemaakt worden van het openbaar vervoer en zal men weer meer met de auto gaan, omdat er geen files meer staan.

Ook zullen de ouderen niet meteen stoppen met zich te verplaatsen. Ze zullen dit echter niet meer in de spits doen, hopen we dan maar, waardoor de filedruk niet te lijden heeft onder het recreatieve verkeer.

De balans zal in mijn optiek doorslaan naar een oplossing voor het fileprobleem. Waarbij de afname van het verkeer door de vergrijzing de grooste rol zal spelen. Dit heeft meteen ook een grote invloed op de productiviteit van werknemers. Reistijd is immers voor een groot deel verloren tijd en als je daar een paar uur op kan besparen win je sterk een productiviteit. Nog afgezien van de irritatie die je elke dag misloopt waardoor mensen hopelijk ook vrolijker op hun werk komen, wat ook goed is voor de productiviteit.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.778 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën