Linkedin Recommendations

Door Bas van de Haterd op 17-02-2009 10:22.

linkedinlogoNils Rooijmans, de oud manager van ilse.nl, vroeg zich op Twitter af: hoe zit het nu eigenlijk met het vragen om een aanbeveling op Linkedin? Moet je dat nu wel of niet doen? De reacties waren divers en hij vroeg ook mij wat ik dacht, vanuit recruitment perspectief. Een mooi onderwerp voor een blog dus.

De reacties die hij terug kreeg waren grofweg onder te verdelen in 4 categorieën:
– endorsement vragen is teken van zwakte
– alleen doen als ze tot innercircle behoren
– alleen doen als je het echt meent
– oppassen voor schade aan je eigen reputatie als je het veel doe

Het schrijven ervan moet je in mijn optiek inderdaad doen als je het echt meent. Ik ben zelf niet iemand die snel geneigd is te vragen om een recommendation, maar het doet me wel goed als ik er één krijg. Zo kreeg ik er één de dag na mijn opdracht bij een klant. Dat is nog eens een prettige manier om feedback te krijgen over een geslaagde klus!

Ik hoorde van Sanne Roemen dat ze wel eens thuis kwam na een lezing en er een recommendation in haar mailbox zat. Ook dat doet erg goed volgens haar en dat kan ik goed geloven.

Sanne gelooft overigens wel dat af en toe vragen goed is, helemaal geen zwaktebod. Als je niet vraagt vergeten mensen het, staan ze er niet bij stil. Ergens heeft ze daar wel een punt. Michel Rijnders van HRlog was al tijden op zoek naar een nieuwe baan, maar pas toen hij dit luid en duidelijk aankondigde werd hij benaderd door iemand die het blog al lang volgde en een hoge dunk van hem had. Het was blijkbaar niet bij hem opgekomen om hem ‘gewoon’ te hunten.

Maar de hoofdvraag: moet je er om vragen? Zelf geef ik ze altijd spontaan als ik prettig met iemand samenwerk. Natuurlijk hoop je op een recommendation terug, maar dat is geen verplichting natuurlijk. Het moet wel gemeend zijn. Het voordeel van deze manier van ‘vragen’ is dat je enkel mensen voor wie je groot respect hebt op die manier bereikt.

Ook word ik nog wel eens gewoon echt gevraagd, opvallend vaak overigens vanuit mijn Engelse collega’s, maar die massa mailen dan iedereen met zo’n verzoek. Als je het doet, doe het dan in ieder geval selectief. Mail enkele mensen van wie je er echt graag één wilt krijgen en vergeet daarbij niet dat ze je dan ook echt goed moeten kennen.

En de waarde die eraan gehecht moet worden. Zoals Nils zelf ook al opmerkt: je kan ze afwijzen (dus negatief zullen ze nooit zijn) en je kan ze zelfs sturen in de vraag. Dit nog afgezien van het feit dat we in Nederland niet snel negatief zijn in de zakenwereld.

In de VS wordt hier echter anders over gedacht. Zo had Starbucks laatst een advertentie voor een functie in Amsterdam met daarin de opvallende volgende punten:

  • Applicants with recommendations are preferred.(You have 5 recommendations)
  • Referrals through network preferred.

Zo zie je maar weer hoe waardevol ze wel kunnen zijn, bij sollicitaties.

Wat kan je er als nuchtere Hollander mee als je iemand’s recommendations bekijkt? Soms gaat het er niet alleen om wat er wel in staat, maar juist ook wat er niet in staat. Als iemand van 5 collega’s allemaal lovende kritieken krijgt over hoe gezellig hij of zij wel niet is en wat voor een plezierige collega, maar er staat in geen van de recommendations een woord over talentvol, creatief of analytisch sterk kan je voorzichtig afvragen hoe inhoudelijk goed deze man of vrouw is. Hetzelfde geldt andersom, als iemand geprezen wordt om zijn of haar kennis, creativiteit en talent, maar geen woord over het feit dat het een prettige collega is, weet je het ook wel.

Als ik dit in de praktijk toepas op mezelf zie ik inderdaad een beeld dat de meeste van mijn aanbevelingen gaan over het feit dat ik recht door zee ben, creatief, veel kennis heb en een ‘thought leader’ ben. Hoewel er maar weinig van collega’s bij staan, schrijven die geen van allen over het feit dat ik plezier ben om mee te werken en dat kan ik ook wel begrijpen. Ik ben niet voor niets voor mezelf begonnen omdat ik altijd wel een aantal collega’s had waarmee ik in de clinch lag.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.116 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën