the-tipping-point-740155Nadat ik eerder Outliers van Malcom Gladwell heb gelezen, waar ik in tweevoud een recensie over heb geschreven, heb ik inmiddels ook zijn eerdere boek ‘The Tipping Point’ uit (op CD geluisterd). Een boek veel minder geschikt voor HR en Recruitment, maar als marketeer (ook arbeidsmarkt communicatie marketeer) zeker wel de moeite waard.

Mochten jullie je trouwens afvragen waar ik de tijd vandaan haal al deze boeken te lezen? Simpel, ik koop ze als luisterboek en luister er naar in de file.

The Tipping Point gaat over het omslagpunt dat dingen ineens exponentieel veranderen. Het feit dat hele kleine details ineens kunnen leiden tot hele grote veranderingen. Het punt waar ineens iets gebeurt waar iedereen het over heeft. De, zoals Gladwell het omschrijft, epedimic changes. Een epidemie die uitbreekt ergens en niet te stoppen is. Vaak denken we dat een epidemie iets puur technisch is, zoals een virus. Maar in heel veel gevallen blijkt het meer psychologisch te zijn dan puur technisch.

Om dingen te laten exploderen zijn drie zaken van belang: the law of the few, the stickyness of the message en context. Ik zal over alle drie heel even ingaan en de arbeidsmarkt implicatie hiervan onder woorden brengen.

De wet van de zeldzame is denk ik de beste (vrije) vertalen van het eerste punt. Er zijn een aantal zeldzame mensen die een enorme invloed hebben op alles wat wij doen en denken. Dit zijn netwerkers, mavens en verkopers. Om met de laatste te beginnen: ik praat niet over alle verkopers, maar je hebt van die unieke mensen die iedereen alles kunnen verkopen. Die zo charismatisch zijn dat je ze gewoon gelooft. Barack Obama is denk ik de beste verkoper van het moment. Daar zit niets negatiefs aan, geen slechte ondertoon, hij is gewoon briljant in hoe hij mensen meekrijgt en in hem laat geloven. Ik ben van mening dat personal branding hier ook een hele grote rol in speelt of gaat spelen.

Een maven is iemand die alles weet van een bepaald iets. Je kent ze misschien wel, iemand die alles weet van bijvoorbeeld auto’s, van het verbruik van elk model tot de tijd die ze nodig hebben van 0 tot 100 tot elke winnaar van elke Formule 1 race van de afgelopen 10 jaar. Een echte maven is gewoon gek van zijn passie en weet daar werkelijk alles van, maar wil er ook alles van weten. Ik moet zeggen dat ik op het gebied van de arbeidsmarkt eigenlijk geen echte maven in Nederland ken. Iemand die echt alles weet en wil weten van alles rondom de arbeidsmarkt, niet enkel het directe, maar ook de veranderende generaties, de impact van sociale media, de hele processen, gewoon alles. Een echte maven besteed ook wekelijks veel tijd in het up-to-date houden van zijn kennis.

En dan heb je de netwerkers, of de connectors. Het unieke aan deze groep is dat ze nooit een netwerker zijn in één groep, maar altijd tot meerdere groepen behoren. Juist dan kan je mensen met elkaar in contact brengen. Het is het type mensen dat ook graag mensen met elkaar in contact brengen, het type mensen waarvoor anderen graag iets doen, het type mensen dat niet alleen veel mensen kennen, maar ook heel makkelijk en snel schakelen.

Deze drie groepen zijn van belang omdat deze de mogelijkheid hebben om iets heel erg snel en met vertrouwen te verspreiden. Zo hoorde ik recent een vriend van me die een lezing ging geven bij een bedrijf. Deze vriend is de ultieme netwerker en geniet een oneindig vertrouwen van heel veel mensen. Een kennis van hem mailde hem: ja, bedrijf X leek me altijd zo’n saaie club, maar het feit dat ze jouw nu hebben ingehuurd om er te spreken heeft me overtuigd dat ze wel met de toekomst bezig zijn en dus ga ik er maar solliciteren. Dat is de kracht van een netwerker, van een uniek persoon. Maar zo’n persoon kan nog veel meer en het is belangrijk enkele van die mensen rondom je bedrijf te hebben. Het zijn de personen die je boodschap op de arbeidsmarkt kunnen overbrengen.

Over de ‘plakbaarheid van de boodschap’ ga ik niet in. Hoewel zeer belangrijk is dit voor HR en arbeidsmarktcommunicatie niet helemaal geschikt. Laten we het er op houden dat het van groot belang is een boodschap te hebben die blijft hangen. ‘Do no evil’ van Google bijvoorbeeld, maar zo zijn er meer mogelijkheden.

Context is echter iets dat wel van groot belang is, ook op HR en arbeidsmarkt gebied. Context gaat er om dat mensen zich in bepaalde situaties altijd hetzelfde gedragen. In het boek komen een aantal experimenten naar voren die erg de moeite waard zijn om naar te luisteren vanuit een sociologisch oogpunt, maar daar ga ik hier niet verder op in. Een onderdeel van context dat wel van groot belang is voor HR is bijvoorbeeld Dunbar’s number. In het kort komt dit er op neer dat wij mensen in staat zijn met 150 anderen maximaal tegelijk een relatie aan te gaan. Dat wil dus zeggen dat bedrijven die de 150 mensen overstijgen last krijgen van dezelfde problemen, keer op keer. Een fabriek met meer dan 150 man heeft het probleem dat de afstand tussen de mensen ineens te groot wordt en er geen algeheel gevoel meer is dat men voor elkaar werkt. Als je organisatie groter is dan 150 man moet je of beginnen met een hele serie procedures in te stellen of je moet splitsen.

Een ander voorbeeld van context is omgeving. Het schoonmaken van grafiti en het repareren van ruiten heeft de New Yorkse metro van de grootste bron van geweld tot bijna crimineel vrij gemaakt. De context dat als iets kleins kon, iets groots ook kon bleek zeer sterk. Hetzelfde geldt voor het inrichten van bijvoorbeeld bedrijfspanden. Voor innovatieve en creatieve bedrijven moet je zorgen voor een innovatief pand. Dat hoeft niet hypermodern te zijn, dat kan ook heel traditioneel zijn, zolang het maar past bij wat je doet en vooral iets uitstraalt.

Bedrijven die klagen dat ze moeite hebben om goed, creatief, ondernemend personeel binnen te halen doen er goed aan eens naar de context te kijken. Niet alleen de arbeidsvoorwaarden, maar ook bijvoorbeeld het pand, de ligging en de inrichting maken al grote verschillen.

Daar waar ik Outliers een must read vind voor iedereen die iets met talent doet, is The Tipping Point een goed boek, maar voor de meeste HR en Recruitment professionals waarschijnlijk een ‘te ver van mijn bed’ show. De echte mavens moeten dit natuurlijk wel gelezen hebben.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


3.670 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën