Wat is personal branding?

Door Bas van de Haterd op 16-02-2009 11:31.

personal_branding_2Hoewel de mensen die mij kennen al lang weten hoe ik er over denk, kom ik nog vaak veel mensen tegen die een beeld van Personal Branding hebben dat ver van het mijne af staat. Dat is op zich niet erg, wat wel vervelend is als die mensen dan vervolgens zich heel erg gaan afzetten tegen personal branding en tegen de mensen die er wel in geloven, terwijl ze vaak precies hetzelfde zeggen.

En met het boek dat er binnenkort aankomt en de launchparty (deze post mag je als lezer beschouwen als een open uitnodiging daarvoor) wil ik het toch nog één keer duidelijk maken wat ik denk dat personal branding is. Want het is niet het creëren van een fake image van jezelf, zoals velen schijnen te denken.

Laat ik beginnen met te stellen dat iedereen een personal brand is. Een merk is namelijk niets meer of minder dan emoties die het oproept als je een naam hoort. En zoals je bij een merk emoties hebt, heb je dat bij personen nog meer. Collega’s, klanten, relaties, noem het maar op. Als je iemand kent, roept hij of zij bijna altijd emoties op. Dan kan je dus zeggen: personal branding is niets nieuws. En dat is helemaal waar. Het is niets nieuws, echter moet je dingen een naam geven om ergens over te kunnen praten.

Het probleem van veel personal brands is dat ze niet het imago oproepen dat je wilt, als persoon. Dat doe ik bij veel mensen ook, om welke reden dan ook. Mijn personal brand tussen mensen die mij in het echt ooit gesproken hebben is heel anders dan mensen die mij enkel online kennen, weet ik. Daar werk ik momenteel dan ook aan om beter over te brengen wie ik ben en waar ik voor sta via tekst. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Sommige mensen zullen bij het horen van mijn naam meteen een aversie krijgen dat ze niet meer goed verder lezen en niet begrijpen wat ik zeg, net als dat bij sommige mensen gebeurt als ze de term personal branding horen.

Laat ik duidelijk zijn dat een merk nooit fake kan zijn. Tenminste, niet voor lang. Volvo stond jaren bekend als veilig, dat was hun nummer 1 merkwaarde. Als een Volvo niet veilig was geweest en de chrash tests zou falen, zou dat imago in no time verdwenen zijn. Je kan een merk laden, maar je kan iets niet heel lang blijken faken. Dat geldt ook voor personal brands. Ik las laatst een heel slecht artikel waarin iemand sprak over personal branding en daarbij zei: het gaat bij die man niet om zijn personal brand, maar het feit dat hij deze reputatie steeds waar maakt. Mijn eerste gedachte was: ‘je bent een idioot, want die reputatie is juist het personal brand’.

Als je je merkwaarden, dat waar jij voor staat, niet waar maakt is onderdeel van je personal brand heel snel dat je onbetrouwbaar bent. En dat is een merkwaarde die je niet wilt hebben volgens mij.

Dus wat is personal branding? Dat is je reputatie, dat is waar je voor staat, waar men je voor kan vragen en natuurlijk in hoeverre je dat waar kan maken.

Waarom is dit dan nu zo’n hype? Omdat we het vertrouwen in organisaties al jaren aan het verliezen zijn. Want ben eens eerlijk, welk bedrijf vertrouw je nu nog echt? Het vertrouwen in de overheid is ook tot een dieptepunt gezonken en de betrouwbare banken waren ineens ook wat minder betrouwbaar. Mensen vertrouwen we daarentegen nog wel.

De tweede reden heeft te maken met je digitale schaduw. Die heb je, of je het nu wilt of niet. Sterker nog, als je je best doet om er geen te hebben zegt dat ook weer veel over je.

De combinatie van die twee factoren maakt personal branding tot iets belangrijks. En als iets belang is, wordt het even een hype, gaan veel mensen er domme dingen over zeggen en wordt het uiteindelijk weer onderdeel van het normale leven. We zitten nu in het hype moment waar iedereen zo zijn mening er over heeft en ook over de inhoud van het begrip.

Mijn inhoud is eenvoudig: je personal brand is je onderscheidende vermogen en je reputatie om wat je zegt te doen waar te maken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


542 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën