ghostfaceZoals ik al aangaf in mijn vorige post zijn er naast het aantrekken van beter personeel nog andere redenen waarom een bedrijf juist personal branding zou moeten stimuleren, vanuit een goede employer branding strategie. Deze redenen zijn: makkelijker werven, een multiple brand strategie en makkelijkere marketing en sales. Hoewel die laatste twee misschien niet HR gerelateerd lijken is niets minder waar. Deze drie onderdelen versterken elkaar heel erg en moeten daarom ook niet los van elkaar gezien worden.

Wat bedoel ik met een mutiple brand strategie? Ik bedoel dat een organisatie vaak sterk is op meerdere onderdelen van een specifiek vakgebied. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat een IT bedrijf zowel top is in c#/.net als Java. Of dat kan zijn dat een auto zowel veilig als confortabel is. Echter blijkt, zeker in de dienstverlening, dat in de hoofden van veel mensen het één het ander uitsluit.

Hoe vaak hoor je niet van mensen: maar dat is toch een …. club? Kunnen die dat dan ook goed? En hoe specialistischer het wordt, hoe minder men het gelooft. Als je op je website hebt staan dat je beide kan, gelooft men dat vaak eenvoudigweg niet. ‘Ja, dat willen ze wel, maar ze zijn echt goed in (één van de twee)’.

Door personal brands te hebben op beide, is dit probleem te voorkomen. Want daarmee identificeren mensen zich niet meer alleen met een bedrijfsnaam, maar ook met een persoon. En als die persoon expert is op het gebied van A, is het bedrijf dus top in A. En als een andere persoon expert is op het gebied van B, is het bedrijf ook expert op het gebied van B. In plaats van te stellen dat een organisatie iets niet heeft omdat het iets anders heeft, kennen de belangrijke spelers in de markt je personal brand en geloven ze dus dat je top ben in hun markt.

Wat heeft dat nu voor gevolgen voor recruitment? Heel erg veel. Immers willen veel mensen, zeker hoger opgeleide starters, werken voor mensen van wie ze veel kunnen leren. En dan het liefst natuurlijk in hun eigen branche / markt / sector / segment. Dus het hebben van een sterk merk in meedere niches waar je als bedrijf in actief bent is van groot belang. Echter is het heel lastig om dit te bewerkstelligen zonder personal brands, blijkt uit de praktijk.

En daarmee komen we eigenlijk meteen op het belangrijkste onderdeel van waarom je personal brands zou moeten willen hebben als bedrijf. Het ‘voor hem wil ik werken’ principe. Goede jonge mensen willen graag leren van ‘helden’, van personal brands. Bij één IT bedrijf waar ik voor gewerkt heb zag je dat heel goed. Elke keer als de CTO een lezing gaf op een hogeschool waren er mensen van die hogeschool die zeiden: voor hem wil ik werken en kwamen de stage en afstudeer aanvragen binnen. Een personal brand in zijn eigen niche, waar het bedrijf erg van profiteerde.

Een aantal van dergelijke personal brands in je organisatie, en dat hoeven echt geen directeuren te zijn of hoge heren, en je hebt het een stukje makkelijker met recruitment. Overigens is het vaak juist goed om personal brands iets lager in de organisatie te hebben, want zeker bij iets grotere organisaties gelooft niemand dat hij direct samen kan werken met de directeur. Net zoals gemeenten weinig profijt op recruitment gebeid trekken van een ‘sterke’ burgermeester omdat niemand gelooft dat je als jonge ambtenaar direct mag samenwerken met een Gert Leers of Annemarie Jorritsma.

Tot slot de makkelijkere marketing en sales. Wie zich presenteert als een expert op een gebied zal sneller gevraagd worden voor presentaties en meer geïnterviewd worden in de media. Dat is goed voor je marketing en daarmee je sales, maar ook je recruitment. Want je naam in een krant laat onderbewust altijd iets achter in de hoofden van mensen. Je persoon op een podium kan leiden tot ‘voor die man wil ik werken’ of minimaal ‘dat is een bedrijf dat ik ook eens zou moeten overwegen’. Het is allemaal lange termijn, dat zeker. Je zal niet snel iemand in een zaal overhalen meteen bij je te solliciteren (hoewel ik het heb zien gebeuren). Maar het draagt wel in positieve zin bij aan je employer brand.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


833 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën