charity1Eén van de grootste frustraties die er al jaren in de branche heerst is dat de verschillende vacaturebanken niet vergelijkbaar zijn wat betreft bezoek en bereik. Voor de mensen die het verschil niet kennen, bezoek is het aantal mensen dat op je wesbite komt, bereik is het aantal unieke mensen dat je bereikt.

Het probleem met het meten hiervan is dat de verschillende sites de hangen in een moeten slaan om tot een systeem te komen dat echt goed werkt. In Nederland zijn er wel verschillende onderzoeken naar het bereik van de jobboards, maar op allemaal is wel iets aan te merken.

De STIR (de Stichting Internet Reclame) is de meest onafhankelijke en vooraanstaande, maar heeft de medewerking van sites nodig en krijgt die niet van de jobboards. Multiscope heeft een systeem waarbij het testpanel een programma op de computer heeft, maar ook hier zitten enige haken en ogen aan. Intelligence group vraagt potentieel werkzoekende waar ze zouden gaan zoeken, maar dat meet dus mogelijk gedrag en niet daadwerkelijk gedrag.

N.a.v. een bericht van Multiscope dat Monsterboard niet meer de grootste in bereik zou zijn, heeft Quintin Schevernels, de online directeur van Nationale Vacaturebank, nu gereageerd dat er gesprekken gaande zijn over een branchebrede vergelijking. Een zeer positieve ontwikkeling in mijn optiek. Ik ben natuurlijk benieuwd of ze dit keer wel de handen op elkaar gaan krijgen en wie het onderzoek gaat uitvoeren. Ik hoop dat men verstandig is en het onderbrengt bij een onafhankelijke stichting, zoals de STIR.

Het zou in ieder geval een eerste stap in de goede richting zijn. Uiteindelijk blijf ik echter van mening dat eigen statistieken het enige zijn dat telt. Je moet als bedrijf zelf bijhouden op welk jobboard je hoeveel reacties krijgt en wat de kwaliteit van die reacties is. Het hele ‘analytics’ proces gaat overigens nog verder, ik ben van mening dat je als recruiter ook moet weten waar mensen in het proces afhaken. Daarover verzorg ik overigens samen met Gordon Lokenberg binnenkort een workshop voor Recruiters United.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


889 views | Reageer (4 reacties)
  • Bas Schepers

    We zijn nu ruim een half jaar verder. Is een branchebrede onafhankelijke inmiddels inmiddels in het verschiet?

  • Bas Schepers

    We zijn nu ruim een half jaar verder. Is een branchebrede onafhankelijke inmiddels inmiddels in het verschiet?

  • Rob Overgaauw

    Dag Bas,

    Is er inmiddels al iets meer te melden over dit onderwerp? wat zijn de actualiteiten/

    Groeten,

    Rob Overgaauw

  • Toevallig kwam het vandaag heel even ter sprake toen ik bij één van de twee grote board partijen zat (sprak ze vandaag toevallig beide, maar bij één kwam het ter sprake) en men spreekt nog steeds. Dat is eigenlijk het enige dat te melden is. Men spreekt nog steeds met elkaar.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën