ghostfaceIn het kader van het boek personal brand.nl dat ik samen met Huub van Zwieten en Tom Scholte heb geschreven heb ik recent op de Fontys hogeschool een presentatie gegeven over personal branding. De nadruk daarbij ligt op online personal branding, want de nieuwe media bieden een hele reeks aan kansen voor niche personal brands.

Zo was tijdens deze dag de lancering van een boek over leeftijdsbewust personeelsbeleid voor het onderwijs. Over een niche gesproken. Personeelsbeleid is een onderdeel van HR, leeftijdsbewust personeelsbeleid een niche binnen het personeelsbeleid en dan koppel je er ook nog een specifieke sector aan. Hoe meer niche kan je worden? Maar je weet één ding zeker: je bent meteen expert op dit gebeid. En vanuit die expert rol kan je dat verder uitbouwen. Maar een veel gehoorde vraag is: waarom zou ik als bedrijf nu eigenlijk personal brands in dienst willen hebben? Immers is het vanuit de individu vaak duidelijk waarom je jezelf wil branden, maar waarom moeten bedrijven daar aan meewerken?

In het kort heb ik daarvoor een aantal redenen:

– Betere medewerkers
– Recruitment wordt makkelijker
– Een makkelijke multi-brand strategie
– Marketing en sales

In dit artikel zal ik ingaan op de eerste, de betere medewerker. In een volgend artikel zal ik verder uitwijden over waarom dat beter is voor recruitment, in combinatie met de multi brand strategie en de betere marketing, want die vallen voor HR en recruitment deel samen.

De reden dat je, als je personal branding toestaat, makkelijker betere medewerkers krijgt is eenvoudig. De beste medewerkers willen zich namelijk vaak branden. Dat is niets nieuws, dat deden ze namelijk altijd al intern. Elk bedrijf heeft een aantal ‘go to guys’, mensen die bekend staan als de beste op gebied X of Y. Bedenk maar eens goed hoe project teams worden samengesteld: ‘ik wil wel Jan, niet Piet, Klaas kan eventueel en Marie moeten we er zeker uit houden’.

Personal branding puur sang dus, alleen intern. En veel personal braning is ook voor de interne markt, het eigen bedrijf. Echter hebben veel van deze experts, niet allemaal, maar wel veel, ook de drang die met een groter publiek te delen. Die willen ook extern dat respect.

Natuurlijk is het risico dan groter dat ze gehunt worden, maar bedenk het maar zo: de beste zijn toch wel bekend en worden toch wel gehunt. En je geeft ze nu een unieke secundaire arbeidsvoorwaarde. Want bloggen en jezelf naar buiten presenteren is bij veel bedrijven nog een heel gevoelig onderwerp. Natuurlijk vervalt dat argument als iedereen mijn advies opvolgt, maar voorlopig is het nog gevoelig.

Het voordeel van deze mensen zich laten presenteren komt ook terug in meer interviews met kranten (hoe denk je dat journalisten experts vinden? Via Google), meer lezingen en een groter bereik. Maar daarover meer in de volgende posting.

Als je zelf personal brands wil binnenhalen zal je het ook wel moeten toestaan natuurlijk. Als je iemand zelf hunt omdat hij zo bekend is, kan je hem daarna moeilijk de mond snoeren. Al met al zijn veel van de goede medewerkers, de mensen die ook gedreven en passioneel zijn over hun vak, vaak al bezig met personal branding. Dit niet toestaan is deze groep uitsluiten en jezelf beperken in het aan te nemen arbeidsmarktpotentieel.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


837 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën