krantenIs print dood? Nee, natuurlijk niet. Nog niet. En hoe harder we dat roepen, ik ook, des te meer ik mijn klanten zou adviseren naar print te kijken. Omdat het rendement toeneemt naar mate het aantal adverteerders afneemt. Maar wat de oude media wel moeten doen is zich nadrukkelijk bezinnen op hun positie in de informatie maatschappij. Dat klinkt zwaar, maar het is niets anders dan je aanpassen aan de tijd. Nu heeft de overheid daar een commissie voor ingesteld, de commissie Brinkman, wat natuurlijk vreemd is. Immers moet elk bedrijf zich zelf bezinnen op hun positie in de markt, maar blijkbaar kunnen kranten dat niet.

Nu gaat dit blog over recruitment, technologie en arbeidsmarktcommunicatie, en al deze drie elementen komen samen in dit geheel. Daarom wil ik graag een advies geven aan de (gratis) kranten hoe je je rol op het gebied van wervingsadvertenties deels terug kan winnen en daar een hele leuke boterham aan kan verdienen. Waarbij je niet vast moet houden aan hoe het was, maar in moet spelen op de gedragsveranderingen in media consumptie.

krantlezenDe kracht van papier is dat je het rustig leest, vaak op een ‘dood moment’. Zeker de gratis kranten hebben een grote invloed gehad op het media gedrag bij forenzen. Zowel studenten als werknemers die elke dat met het openbaar vervoer naar hun werk gaan. De kranten worden gelezen, maar wel op een andere manier dan de traditionele kranten die men koopt.

Een belangrijk verschil is bijvoorbeeld dat ze worden achtergelaten in de trein of bus. De gekochte kranten worden grappig genoeg eerder weggegooid, omdat we er voor betaald hebben willen we niet dat iemand anders daar gratis van profiteert blijkbaar. Maar dit verschil is wel essentieel, want als je een interessante vacature ziet laat je die vaak dus liggen. Niet altijd, erg worden advertenties en artikelen uitgescheurd, maar slechts in hele beperkte mate. Dat is observatie één van veranderd mediagedrag rondom deze kranten.

Een andere belangrijke verandering, mede ingegeven door het internet, is de versnelling van het nieuws. Kortere artikelen. Daar waar kranten juist goed zijn voor achtergrond en diepgang. Nu is daar ook meer dan genoeg vraag naar, laten we wel wezen. Alleen niet in een dagelijkse krant, want daar zit teveel druk op die elke dag weer te vullen. De diepgang is juist (helaas in mijn optiek) uit de kranten verdwenen. De gratis kranten echter leven juist bij de gratie van deze nieuwe manier van nieuwsconsumptie, snel, kort, krachtige berichtgeving. Toch proberen ze wel grote advertenties te verkopen, wat natuurlijk volledig tegenstrijdig is aan het media consumptie gedrag.

Een derde punt is dat we door de nieuwe media voortaan nieuws ‘on demand’ willen. Instant satisfaction, als ik iets wil moet het er zijn. De gebruiker aan de macht. Het gaat niet enkel om de vraag wanneer de zender het wil zenden, maar om wanneer de gebruiker het wil ontvangen. Om dit concreet te vertalen naar vacatures: als ik vandaag ruzie met mijn baas heb gehad wil ik morgen advertenties in de krant met vacatures. Niet tot zaterdag wachten, maar nu meteen. En natuurlijk weet je niet wanneer iemand ruzie krijgt met zijn baas, wat dus een probleem geeft als je het vanuit een zend principe benaderd.

Als we deze drie veranderingen in media consumptie bij elkaar nemen kunnen we dat in een model gieten waarmee je dus als krant weer succesvol een positie kan claimen onder de vacatures. En als gratis krant juist die positie kan verwerven, want daar zit nog weinig aan vacatures in.

Mijn advies zou daarom zijn: begin een gratis jobboard gelinkt aan je krant. Metrobanen of spitsjobs bijvoorbeeld. Gebruik hiervoor het upsell model, zoals Speurders dat heeft. In het geval van de Spits is dit helemaal ideaal, de technologie heb je al in huis (beiden onderdeel van TMG immers). Laten we het advies daarom even spitsjobs noemen (wat niet wil zeggen dat de pers of de metro dit niet net zo goed kan doen).

Je kan gratis een advertentie plaatsen. Solliciteren kan de kandidaat dan alleen als hij eerst zijn CV upload naar spitsjobs, waarmee je als jobboard je CV databank meteen vult die je weer voor behoorlijke bedragen aan de man kan brengen. Natuurlijk geef je de kandidaat wel de mogelijkheid om zich niet aan te melden (of inactief te zetten) in de CV database, de kandidaat moet centraal staan.

Voor 100 euro kan je echter ook een directe sollicitatie-link invoeren en op die manier de CV databank van Spits ontwijken. Voor 50 euro kan een bedrijf zijn logo bij de advertentie zetten. En zo kan je nog wel een tiental upsell opties bedenken voor het online jobboard alleen.

yerladderDe belangrijkste upsell optie is echter plaatsing in de krant. Je biedt een bedrijf de mogelijkheid om het voor bijvoorbeeld 200 of 400 euro in de krant te zetten. Een prikkie, als je bedenkt dat veel jobboards die al vragen voor online advertenties. Je krijgt dan een positie in de ‘ladder’ van vacatures in de gratis krant. Een ladder zoals Ebbinge of YER die al jaren maken. De titel is dan ‘functie bij bedrijf’ en een korte omschrijving van de functie. Twee regels tekst bijvoorbeeld. Natuurlijk kan daar een logo bij (extra upsell optie). Daarbij staat de shortcode naar de vacature op de site én een SMS code voor die unieke vacature.

Per pagina kan je dan een 16 tot 20 vacatures kwijt in de krant. Laten we zeggen dat je 400 euro vraagt voor een vacature en 100 euro extra voor het logo, dat 50% erbij plaatst. Dan verdien je bij 20 vacatures op een pagina toc 9.000 euro. En dat is natuurlijk zonder kortingen, want alles is geautomatiseerd en derhalve is korting bedingen niet mogelijk.

Maar tevens biedt je de adverteerder de mogelijkheid om een hele week in de krant te staan. Immers willen wij de vacature wanneer we ruzie gehad hebben met onze baas, zogezegd, en niet op één specifieke dag. Dus biedt je 5 dagen de vacature doorposten aan tegen 75% van het normale bedrag (of 80%, één dag gratis).

Al met al voldoe je met dit concept aan een aantal voorwaarden in verandering van mediagedrag. Je biedt de lezer wat hij wil. Ten eerste korte berichten (vacatures) zoals de rest van je artikelen. Ten tweede instant satisfaction want elke dag staat er een pagina (of meerdere bij succes) vol vacatures. Ten derde geef je ze met de SMS code de mogelijkheid om gratis de URL terug te ontvangen, waarmee het geen probleem is dat de kant in de trein of bus achterblijft. Door de online – offline integratie bouw je ook online snel een sterk merk op en door gratis alle vacatures te laten posten voorzie je in voldoende content om je gebruikers tevreden te houden. Door de volledige automatisering zorg je dat de kosten in de hand gehouden worden en het financieel allemaal haalbaar blijft.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


4.553 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën