obama_jedi_knightBarack Obama heeft in Amerika gedaan wat Wouter Bos voorzichtig ook in Nederland probeert. Maar dan met een veelvoud aan daadkracht. Hij heeft de beloning van topbestuurders aan banden gelegd als de bedrijven overheidssteun ontvangen.

De limiet ligt nu op $500.000 aan jaarsalaris. Ik vraag me echter af of dit alleen geldt voor de topman of voor alle salarissen, want in de US is het niet ongebruikelijk dat ook de gewone financiële managers vele miljoenen mee naar huis nemen. Maar de eerste stap is gezet en met meer daadkracht en durf dan we in Nederland ooit zouden doen.

Het was ook hard nodig, want in totaal werd er voor 18 miljard dollar aan bonussen uitgekeerd in december, terwijl veel van de partijen die miljarden bonus gaven aan hun medewerkers met miljarden overheidssteun overeind werden gehouden. Hoe je in hemelsnaam een bonus kan ontvangen als je bedrijf miljarden verlies maakt is mij een raadsel, maar dat is het me wel vaker als het gaat om bonussen in de financiële wereld.

De topman van Merrill Lynch, één van de allergrootste zakenbanken ter wereld, die recent ook bijna omviel en gered moest worden door Bank of America is hierdoor (terecht) zijn baan kwijt geraakt. John Tain, een zeer vooraanstaande man in deze wereld, is net voor hij naar het World Economic Forum in Davos zou gaan ontslagen omdat hij in december 4 miljard dollar aan bonussen goedkeurde. Dit bracht het totaal verlies van Merrill op 15 miljard dollar en dat vond de overnemende partij toch een beetje vreemd. Ook paste hij het systeem nog even snel aan, van 60% cash en 40% aandelen naar 70% cash, de aandelen waren immers niets meer waard. Hij vond dat te verklaren omdat de overnemende partijen altijd al 70-30 hanteerde. Ook hier vroeg ik me af: hoe kan je als je 11 miljard verlies maakt toch in totaal voor 4 miljard aan bonussen uitkeren. Hoe kan een systeem mensen dat laten verdienen?

Obama heeft nu in ieder geval duidelijk gemaakt dat er een grens is, en die is $ 500.000 dollar. Punt. Dat zouden meer mensen moeten doen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


355 views | Reageer (2 reacties)
  • Het blijft apart te zien dat de overheidssteun aan de verschillende financiele instellingen nog geen optreden tegen de bonussen heeft veroorzaakt (vb ABN/AMRO) Minister Bos is dat ook niet van plan, gezien de afspraken in het verleden die hierover zijn gemaakt….Gezien de ernst van de huidige kredietkrisis zie ik toch voldoende argumenten om nu wel af te zien van deze bonussen, los van de afspraken en de gevolgen daarvan. Medewerkers moeten toch zelf ook inzien dat dit in deze marktsituatie ‘not done’ is..De ondernemingsraad van ABN/AMRO protesteert nog…wordt vervolgd…

  • Het blijft apart te zien dat de overheidssteun aan de verschillende financiele instellingen nog geen optreden tegen de bonussen heeft veroorzaakt (vb ABN/AMRO) Minister Bos is dat ook niet van plan, gezien de afspraken in het verleden die hierover zijn gemaakt….Gezien de ernst van de huidige kredietkrisis zie ik toch voldoende argumenten om nu wel af te zien van deze bonussen, los van de afspraken en de gevolgen daarvan. Medewerkers moeten toch zelf ook inzien dat dit in deze marktsituatie ‘not done’ is..De ondernemingsraad van ABN/AMRO protesteert nog…wordt vervolgd…


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën