arringtoncigarBlogger Michael Arrington van het fameuze blog TechCrunch is voorlopig gestopt met bloggen. Een verlies voor de blogosphere, maar ook voor de wereld in zijn algemeenheid volgens mij. Omdat ik er niet van uit ga dat de meeste mensen hem kennen wil ik in dit artikel deze case even doornemen en tevens de implicaties hiervan voor bloggen in zijn algemeenheid en op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en personal branding in het bijzonder belichten.

Michael Arrington is één van de meest vooraanstaande bloggers in de VS. Hij schrijft over nieuwe start ups en zijn analyses hebben erg veel waarde voor onder andere investeringsmaatschappijen. Hij is de ingang naar venture capital, volgens velen. Een personal brand in een niche zoals er maar weinig zijn. Maar zoals elk personal brand kan dat niet zonder tegenstanders. Immers, iemand die alles voor iedereen wil zijn, is niets voor niemand. En dus brand hij ook start ups af, of negeert hij ze helemaal. En dat is natuurlijk pijnlijk voor veel ego’s van ondernemers.

Zijn grootste probleem is dat hij ook in bedrijven investeert, bedrijven natuurlijk waar hij zelf in gelooft. En daar heb je een mogelijk conflict of interest. Hoewel ik zelf betwijfel hoe sterk dat is, immers is het meer een geval van ‘put your money where your mouth is’. Als jij gelooft in een start-up is het toch juist sterk erin te investeren? Maar het gevoel van belangenverstrengeling is dus aanwezig.

Nu is Arrington een zeer bekend persoon en kritiek is één, maar het is nu volledig uit de hand gelopen. Zoals hij self (in het Engels) schrijft: Some things need to change. In het kort is hij met de dood bedreigd en heeft hij permanente bewaking moeten instelling voor zichzelf en zijn familie. Er is politiek aan te pas gekomen in 3 staten om de dader te pakken te krijgen. Maar dat was niet het einde van het verhaal.

Dagelijks wordt hij online aangevallen en krijgt hij hate mail. Dat is tot daar een toe, hoge bomen vangen veel wind. Maar op een conferentie in Duitsland kreeg hij ineens een ‘harde por’ en werd hij in zijn gezicht gespwud. Nu heb ik veel kritiek gehad in mijn leven door mijn stijl van bloggen, maar gelukkig is het nog nooit op conferenties uitgelopen op fysiek geweld. Ik begrijp goed dat er iets breekt op zo’n moment.

Arrington heeft vanaf het world economic forum in Davos (zo’n grote man is het dus dat hij daarbij is) een telefonisch interview gegeven met de Wall Street Journal. Hierin noemt hij ook de schuldigen in zijn optiek, waarvan Hyped verslag heeft gedaan. Een quote van de Wall Street Journal in deze:

Mr. Arrington said constant allegations by other bloggers that TechCrunch was unethical had directed unwarranted animosity his way. He said: I think there are crazy people out there, like the guy that threatened to kill me. Mr. Arrington did not suggest that any tech site actually urged people to harm him. But he did name a handful of tech blogs that he thought had published matter that damaged his site’s reputation, including AllThingsD.com, which is owned by Dow Jones, publisher of The Wall Street Journal.

En dat is precies wat het erge is. Hij wordt beschuldigd van onethisch gedrag, zonder dat daar eigenlijk echt goede aanwijzingen voor zijn. Doordat het door andere, ook vooraanstaande, mensen zo wordt geuit zijn er andere gekken die net een stapje verder gaan. En een hetze is ontketend. Ook de reacties op zijn eigen blog en de reacties op andere blogs zijn hier mede oorzaak van in mijn optiek. Het is ook niet voldoende dat mensen zeggen: dit kan niet. Je moet sommige zaken gewoon aanpakken.

Dat is dus ook de reden dat wij regels hebben voor reacties. Want ook in Nederland zijn er al erge dingen gebeurt doordat we gekken hebben die online in hun idioterie worden gesteund. Ik zal niet snel stoppen met bloggen, maar ik wil dit soort problemen graag voor zijn.

Vanuit recruitment en arbeidsmarktcommunicatie perspectief is het belangrijk hier ook naar te kijken. Het hebben van personal brands in je bedrijf is namelijk erg sterk op AMC gebied. Dit in verband met het ‘voor hem wil ik werken’ of ‘van haar kan ik veel leren’ effect. Echter vangen hoge bomen veel wind. Het is daarom ook belangrijk dat vanuit het bedrijf zo’n persoon publiekelijk gesteund wordt. Ook al is het niet 100% de bedrijfsmening, het publiekelijk steunen van sterke personal brands is noodzakelijk om dit soort drama’s te voorkomen.

Het tweede leermoment is dat als je als bedrijf gaat bloggen (wat ik elke organisatie aanraad) je van te voren goed moet nadenken over ‘wat als’. Ik zeg hier nadrukkelijk bij: goed moet nadenken over. Dat is niet hetzelfde als ‘allerlei maatregelen treffen’. Want het dichtzetten van reacties is niet slim, dan komen ze op andere sites waar je geen controle meer hebt. Ook ben ik geen voorstander van het modereren van reacties vooraf (enkel achteraf), aangezien het anders te makkelijk wordt ook kritiek weg te laten. Dat moet je niet willen, kritiek is goed, inhoudsloze kritiek of scheldpartijen moet je modereren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


459 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën