Momenteel ben ik bezig met de opzet van een nieuw boek over de fundamenteel veranderende arbeidsmarkt. Van harder werken naar slimmer werken, naar een echte kennis geörienteerde maatschappij. Ik doe hiervoor interviews met verschillende mensen die opvallende zaken doen op dit gebied. In dit kader heb ik ook Jelle Dijkstra geïnterviewd.


Jelle is een voorloper in de wereld van HR en organisatiestructuren. Hij was één van de mensen die competentiemanagement naar Nederland bracht en filosofeerde in 1980 bij de introductie van de computer al over ‘hoe mooi zou het zijn als die ooit met elkaar in een netwerk zouden communiceren’. Zelf is hij een aantal jaar geleden over gegaan van een organisatie met 8 medewerkers naar een netwerkorganisatie, waarbij hij vooral samenwerkt met andere ondernemers.

Hij is momenteel bezig met het onderwerp HR 3.0, waarbij hij crowdsourcing als een echte 3.0 trend ziet. Organisaties kunnen zich daar op aanpassen, moeten zich daar op aanpassen en dat heeft een grote impact op de organisatiestructuren. Immers, als je je productontwikkeling samen met klanten doet, heb je misschien wel minder R&D mensen nodig.

Door al deze ontwikkelingen zullen er grote veranderingen plaats moeten vinden. Organisaties zullen kleiner worden bijvoorbeeld, ZZP’ers krijgen een grotere invloed en functies komen te vervallen. Ook is het belangrijk dat we weer dezelfde taal gaan spreken, want elke organisatie is een samenzwering tegen de buitenwereld. De betekenis van woorden is overal anders, daar zal een gemeenschappelijk referentiekader moeten komen, ondersteund door het semantische web. Vandaar HR 3.0.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.076 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën