CAO voor Polen

Door Bas van de Haterd op 02-02-2009 13:53.

polen1

De Poolse arbeiders in Nederland hebben nu een eigen CAO, zo meldt o.a. nu.nl. Hij is afgesloten door de internetvakbond, die gelieerd is aan de unie. De FNV is boos (hoe kan het ook anders) net als de SP (zal ook geen verbazing wekken) en het CDA (dan moeten we toch even serieus kijken).

Volgens deze partijen geeft hij namelijk oneerlijke concurrentie voor Poolse arbeiders t.o.v. Nederlandse. En dat mag niet. Nu denk ik dat die oneerlijke concurrentie er toch al is, want Polen willen graag hard werken en dat zie je bij de meeste Nederlanders er niet aan af.

Waarom het goed is een aparte CAO te hebben voor deze groep? Simpel, het is een aparte groep. Deze groep krijgt kost en inwoning. Ze worden gehuisvest. Dat is iets dat niet in een normale CAO zit. Dat je dan een lager loon betaald lijkt me logisch.

Ook willen deze mensen graag meer werken dan volgens de Nederlandse wet mag. Immers, als je geen vrouw en kinderen hebt om naar huis te gaan, is veel meer dan 8 uur op een dag werken geen bezwaar. Zeker als je die vrouw en kinderen wel in Polen hebt zitten en daar graag af en toe een paar maanden (betaald) bij doorbrengt.

Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat de totaalkosten in de pas lopen met die in Nederland. En daar zit blijkbaar nu de discussie, want volgens de ABU is in de cao een lagere prijs overeengekomen dan in de cao die de bonden met de ABU hebben gesloten. Daardoor zouden duizenden Nederlandse uitzendkrachten hun banen kunnen verliezen aan goedkopere Poolse of andere buitenlandse krachten. De woordvoerder van de Internetvakbond spreekt dat tegen.

Dat kan ik dus niet beoordelen, maar laten we het er maar op houden dat een specifieke CAO voor specifieke arbeidskrachten in mijn optiek een goed beginsel is. Hoewel we dat dan niet enkel voor Polen moeten doen, maar voor alle inleenkrachten denk ik, dus ook de Tjechen, Slowaken, Esten, Letten en zo voort moeten hier onder vallen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


3.980 views | Reageer (4 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn